Wątroba – jak ją wspomóc? Niealkoholowe i alkoholowe stłuszczenie wątroby.

Niealkoholowe stłuszczenie wątroby…problem coraz młodszych osób i dzieci…

Wątroba jak ją wspomóc?

Wątroba jak ją wspomóc?

Detoks całego organizmu przebiega codziennie bardzo sprawnie jeśli masz sprawną wątrobę. Oprócz wątroby w oczyszczaniu całego organizmu biorą udział nerki i często pomijany organ jakim jest skóra.

Wielu pacjentów na konsultacjach zadaje mi pytania o detoksy, oczyszczania, 2-3-7 dniowe, a ja ich wtedy pytam, a nie lepiej oczyszczać się każdego dnia, zadbać o organizm i on spokojnie sobie poradzi z oczyszczaniem na codzień! Przez tydzień nie naprawisz zaniedbań z ostatnich lat…

Dziś o wątrobie, ponieważ coraz większa grupa młodych osób i dzieci!!! trafia do mnie z problemem jakim jest niealkoholowe stłuszczenie wątroby, a więc przeczytaj jak możesz wspomóc jej regenerację. Pamiętaj od stanu Twojej wątroby również zależy to jaką masę ciała będziesz mieć. Równanie jest proste, sprawna wątroba – łatwo utrzymać masę ciała, niesprawna wątroba – gwarantowana łatwość w tyciu lub trudności w utrzymaniu masy ciała.

1. WODA – niestety mimo tego, że się trąbi wszem i wobec o odpowiednim nawodnieniu ludzie piją (wody) dalej za mało. Standardowo jest to 1-2 szklanki wody, kompoty, soki, 2-3 kawy i czarna herbata. Zapotrzebowanie na płyny to 30 ml na kilogram masy ciała. A więc w zależności od tego ile ważysz tyle potrzebujesz, niezależnie od pory roku (w zimie też). Co daje odpowiednie nawodnienie, sprawnie osuwasz zbędne produkty przemiany materii z moczem, nie masz zaparć, a wraz z kałem również jest wydalane to co zbędne, pocisz się nie oszczędzając płynów, a jak pisałam skóra jest również powierzchnią przez którą się oczyszczamy (warunek nie może być zalepiona toną kosmetyków, ale o tym dalej). Do nawodnienia można wliczyć również zioła, herbatę zieloną, soki warzywne (ale nie owocowe). Jakość wód czy są to średnio czy wysokozmineralizowane zależy od tego co w życiu robisz, jaki jest stan Twojego zdrowia.

Sporo osób na dietach sokowych, czy innych oczyszczających czuje się zdecydowanie lepiej dlatego, że POPRAWIAJĄ SWOJE NAWODNIENIE, a więc jest lepsza wydolność organizmu, lepsze ciśnienie, no i w końcu organizm nie musi oszczędzać wody na istotne procesy życiowe, bo ma jej w końcu pod dostaniem (tutaj kieruję te słowa głównie do Pań które piją 0,5 litra płynów w tym kawa i narzekają na obrzęki).

2. OSTROPEST PLAMISTY – z rodziny astrowatych, roślina znana od dawna, wykorzystywana już w starożytności i średniowieczu do oczyszczania, odtruwania, stymuluje regenerację i wytwarzanie nowych komórek wątroby. Ten cudowny związek, który działa cuda to SILIMARYNA. Ostropest jest bezpiecznym, naturalnym preparatem, jak poczytacie etykiety leków czy suplementów na regenerację wątroby to w skład będzie właśnie wchodził ostropest, jedynie pacjenci w trakcie leczenia metronidazolem i lekiem indynawir (przy leczeniu HIV) jego suplementacje skonsultować z lekarzem, ponieważ może obniżać wchłanianie leku.

Jak stosować? Kup ostropest plamisty w ziarnie, odradzam zakup mielonego mimo, że jest to wygodniejsze, zmiksuj (np. ja to robię w młynku do kawy), weź na łyżeczkę i popij wodą. W smaku jest trochę goryczkowaty, więc nie nastawiaj się na degustacje, porostu potraktuj to jako niesmaczny lek, łyżeczka proszku-woda-zaliczone-dziękuję

3. KARCZOCH ZWYCZAJNY – działa żółciopędnie, moczopędnie, obniża poziom cholesterolu (tego niekorzystnego), wzmacnia i odtruwa wątrobę. Możesz kupić np. herbatkę z karczocha lub herbatkę w stylu „dbam o wątrobę”, „na wątrobę”, raczej na pewno oprócz ostropestu będzie wchodziła w skład mieszanki ziół. Możesz też kupić karczoch i przygotować go jako danie.

4. MNISZEK LEKARSKI – wspomaga pracę wątroby, proces trawienia, wzmaga produkcję żółci i ułatwia opróżnianie się pęcherzyka żółciowego. Uwaga osoby z kamicą żółciową skonsultuj stosowanie z lekarzem! Mniszek można stosować w postaci naparu, herbatki.

5. WYŁĄCZ CAŁKOWICIE ALKOHOL – przy stłuszczenie wątroby również tym niealkoholowym procenty należy wyłączyć. Dlaczego? Ponieważ wątroba ma się regenerować, a nie pozbywać się trutki. Osoby z niesprawną wątrobą mogą mogą bardzo źle się czuć po alkoholu, a kac może być niewspółmierny do ilości wypitego trunku. Nic dziwnego, organizm jest po prostu zatruty i w zależności jak wątroba to oczyści (kilka dni?) samopoczucie może być bardzo złe (zapomnij też w tym czasie o odchudzaniu). Czy każdy alkohol szkodzi? Tak każdy, piwko też nawet słabe, im więcej tym gorzej, im więcej procentów tym gorzej. Czasami nie chodzi o ilość i jakość tylko o fakt, że alkohol etylowy znalazł się w twoim krwiobiegu, trafia żyłą wrotną wątrobową do wątroby, ona powinna go zneutralizować, ale uwaga…ona nie wyrabia, więc podtruwa organizm. http://www.dietetykwkrakowie.pl/artykuly_i_porady/dlaczego-nie-chudne/ 

6. UNORMUJ POSIŁKI – czyli w skrócie zacznij jeść regularnie, nie podjadaj. 4-5 posiłków, bez przekąsek, 4-5 cykli trawienia, a nie ciąg pracy. Tutaj najważniejsze jest by przestać podjadać wieczorami, im bliżej wieczora tym organizm jest bardziej zmęczony, w tym Twój przewód pokarmowy i osłabiona wątroba. Wieczorne biesiady mogą się kończyć zdecydowanym zwiększeniem visceralnej (brzusznej) tkanki tłuszczowej, złym snem i samopoczuciem także kolejnego dnia.

7. OGRANICZ FRUKTOZĘ, SYROP GLUKOZOWO-FRUKTOZOWY, MIÓD – ja wiem owocki, lato, ale ważniejsze lato czy wątroba? Problemy z wątrobą są chorobą, a człowiek chory powinien zmienić swój styl życia i dietę jeśli chce wyzdrowieć. Fruktoza jest przetwarzana przez wątrobę, kiedy wątroba jest osłabiona, otłuszczona, w diecie jest za dużo fruktozy zaczyna zamieniać ten cukier w tłuszcz. Już macie odpowiedź dlaczego dzieci mają problemy z wątrobą i tyją na potęgę? Po prostu za dużo syropu glukozowo-fruktozowego i owoców. Nie znaczy to, że owoce są złe, są złe dla pacjentów z problemami wątroby, dla cukrzyków, osób z hipoglikemią reaktywną i z nadwagą/otyłością, witaminy i błonnik pokarmowy warto pokrywać z warzyw. Fruktoza również podnosi poziom trójglicerydów, a to zdecydowanie nie poprawi regeneracji wątroby.

8. ZADBAJ O SWÓJ MIKROBIOM W JELICIE – czyli o bakterie i grzyby, które w największej ilości kolonizują jelito. Pozapalna mikrobiota wydziela toksyny (np. przerośnięte drożdżaki, bakterie gnilne) i również nimi musi się zająć wątroba. Dobra, harmonijna mikroflora to również mocny układ immunologiczny, a to jest ważne zwłaszcza dla osób, które mają problem z chorobami wątroby na podłożu autoimmunizacyjnym. Czy kupować byle jakie szczepy? Nie. Rozważ badanie składu swojej mikroflory Micro flora Scan, które możesz zrobić w moim Gabinecie, a wtedy do Twojego wyniku i wywiadu zdrowotnego zostaną dobrane konkretne preparaty na konkretny problem. W przypadku przerostu drożdżaków, należy również wprowadzić dietę wspomagająca walkę z grzybicą. Więcej o probiotykach i terapiach probiotycznych znajdziesz tu http://www.dietetykwkrakowie.pl/tag/mikrobiota-mikroflora-jelit/ 

9. KWAS FOLIOWY – kojarzy się głównie z ciąża, jako, że zapobiega powstawaniu wady cewy nerwowej u dzieci. A mało kto wie, że kwas foliowy również wspomaga detoksykację. Naturalnie kwas foliowy występuje głównie w zielonych roślinach natka pietruszki, brokuł, jarmuż, szpinak dlatego one powinny się znajdować często na talerzu. Z natki pietruszki możesz zrobić napój: natka, sok z cytryny, opcjonalnie imbir – zmiksuj z wodą – wypij. Posypuj też natką ziemniaki, kanapki czy surówkę. Można też rozważyć suplementację kwasem foliowym, a wcześniej warto zbadać jego poziom w krwi. (Pacjencji z defektem genu MTHFR muszą zażywać troszkę inny kwas foliowy tzw. metylowany, co do tematu sygnalizuję go tylko, nie będę się rozpisywać to zajęło by to kilka stron, jeśli interesuje Cię temat możemy go poruszyć na konsultacji).

10. KOPER WŁOSKI – w formie herbatki wspomaga pracę przewodu pokarmowego, zmiejsza wzdęcia, wspomaga pracę wątroby i kamicy woreczka żółciowego.

11. ZWRÓĆ UWAGĘ W CZYM PRZECHOWUJESZ ŻYWNOŚĆ – w zakładce filmy na moim Facebook jest filmik dotyczący tego tematu, obejrzyj go. Do przechowywania najlepsze są pojemniki szklane, plastikowe z oznaczeniem 5PP, BPA FREE. Zrób porządek w swojej kuchni  

12. PILNUJ DAT WAŻNOŚCI PRODUKTÓW, NIE JEDZ ŻYWNOŚCI SPLEŚNIAŁEJ – nawet jeśli na marchewce z jednej strony widzisz pleśń to nie odkrawaj jej, wyrzuć całe warzywo. Jeśli ser jest zjełczały, wyrzuć cały, jeśli mięso śmierdzi wyrzuć całe. Dlatego jestem za tym by planować jedzenie, nie kupować nadmiernych ilości, która potem zalega w lodówce i się psuje.

13. DIETA LEKKOSTRAWNA – kiedyś w nomenklaturze była to DIETA WĄTROBOWA – ponieważ temat jest szeroki i bardzo indywidualny zapraszam na indywidualne konsultacje i po plan żywieniowy. Jest to dieta lecznicza i tutaj ja ustalam zasady, po to by był efekt.

14. WITAMINA C – warzywa, bo już wiesz, że owocki nie bardzo. Można też rozważyć suplementacje witaminą C, ale może nie w takich horrendalnych ilościach jak piszą w necie, ponieważ mimo tego, że nadmiar jest wydalany z moczem, to jednak zwłaszcza u osób, które mało piją może odkładać się w nerkach uszkadzając je (a to też narządy detoksykujące, muszą być sprawne). Skonsultuj to z kimś kto się na tym zna. Witamina C działa przeciwzapalnie.

15. ZADBAJ O JAKOŚĆ KOSMETYKÓW, NIE UŻYWAJ TONY KOSMETYKÓW – zwłaszcza tych z SLS, parabenami, skóra chłonie i wydala, ale jeśli pozalepiasz gruczoły łojowe z detoksu nici. Czasami naprawdę wystarczy zwykła woda, bez przesady skóra podczas pracy siedzącej nie brudzi się aż tak bardzo…Sporo moich pacjentek, które zmniejszyły ilość kosmetyków na to, tamto, siamto zauważyło poprawę jakości skóry, zmniejszenie suchości i szorstkości, w końcu odbudowany naturalny film ochronny.

16. RUCH OCZYSZCZA – lepiej krąży limfa, zmniejszasz obrzęki, bez problemu przyjmujesz odpowiednią ilość wody, pocisz się, dotleniasz organizm w tym osłabioną wątrobę, masz sprawną perystaltykę jelit, likwidujesz zaparcia. Tygodniowy detoks na kanapie nie da takiego efektu jak cały rok regularnego ruchu. Uprzedzam od razu pytanie, „no dobrze, ale w zimie smog”, na basenie, siłowni w obiektach zamkniętych smog jest nie mniejszy niż w Twoim domu, a idąc na zajęcia załóż maseczkę antysmogową i zwłaszcza w Krakowie licz na to, że ustawa antysmogowa trochę poprawi problem. Proponuję zaleźć czas na ruch i uświadomić sobie jaki on jest ważny. Bez ruchu redukcja tkanki tłuszczowej visceralnej (brzusznej) jest znikoma. Jak się zmotywować do ruchu? przeczytaj tu

17. JEDZENIE NIE MA SKŁADU – marchew skład marchew, kasza skład kasza. Nie kupuj produktów przetworzonych, ze składnikami których nie umiesz przeczytać i nie wiesz co one znaczą i tutaj gotowanie w domu dla całej rodziny sprawdza się najlepiej i na to warto czas znaleźć. Barwniki, konserwanty, utrwalacze, składniki zapobiegające pleśnieniu żywności trafiają do niewydolnej i osłabionej wątroby i bidulkę to obciąża, zadbaj o nią i daj jej dobre składniki.

18. ILE LAT MA TWOJA WĄTROBA 7, 17, 27, 37, 47, 57, 67? z wiekiem pracuje gorzej, nic dziwnego organizm, narządy się starzeją, więc z wiekiem powinniśmy zmienić dietę na lżejszą, mniej obciążającą przewód pokarmowy. Dużo seniorów tyje, ponieważ piją za dużo alkoholu (oczywiście nie można standaryzować, jedzą sporo owoców, ciasteczka (syrop glukozowo-fruktozowy, nasycone kwasy tłuszczowe, dodatki, spulchniacze), leki na różne schorzenia. Seniorzy prowadzą teraz aktywny tryb życia i pojawia się przekonanie „kiedyś tego nie było”, wiem ponieważ również z seniorami pracowałam. Jaką kondycję będzie miała twoja obecnie 20 letnia wątroba w wieku lat 50 zależy od ciebie, więc zastanów się co możesz zrobić by potem się nie leczyć.

Oczywiście nie chodzi o to, że 20-latek nie może wypić piwka i zjeść banana bo ma fruktozę, absolutnie się o tym nie myśli w wieku 20-stu lat, choć miałam osoby 22-letnie ze stłuszczoną wątrobą i tutaj patrzę troszkę na stan zdrowia społeczeństwa inaczej niż obrońcy „coś mi się od życia należy”.

19. LEKI, SUPLEMENTY – zapisane leki należy zażywać, ale myślę, że przesadą jest zażywanie 10-15 suplementów w ciągu dnia (kiedyś rekordzistka przyszła z listą 20 suplementów, które zażywa!?). Składniki leków czy supli metabolizuje wątroba, jeśli nie musisz, nie obciążaj jej nadmiernie. Oczywiście osoby starsze często zażywają więcej leków, od kardiologa, od neurologa, od diabetologa – rolą lekarza powinno być dostosowanie minimalnej ilości jaką pacjent powinien zażywać. Stosuj je wg ulotki lub sugestii lekarza i jeśli masz dużo leków, to Twoja dieta powinna być do tego dostosowana i pamiętaj o płynach czego osoby starsze nagminnie unikają. (P.S. uwielbiam reklamy środków na trawienie wieczorami, najedz się do syta bo przecież jest impreza, a potem weź tabletkę na wzdęcia, gazy, przelewanie…smacznego).

20. NORMALIZACJA MASY CIAŁA, REDUKCJA TKANKI TŁUSZCZOWEJ ZLOKALIZOWANEJ WOKÓŁ BRZUCHA – redukcja powinna zachodzić powoli, ale należy zlikwidować tłuszcz, który otacza wątrobę z zewnątrz. Dieta + ruch + czas + znalezienie czasu na to.

No to chyba tyle z mojej wiedzy, jak wspomóc pracę wątroby, może coś by się pewnie znalazło, ale ta wiedza powinna Wam wystarczyć. Pamiętaj nie musisz wprowadzać wszystkich ziół o których pisałam codziennie, kilka razy dziennie, nie przyśpieszysz regeneracji wątroby, spokojnie stwórz wątrobie taki komfort żeby w ciągu kilku lub kilkunastu miesięcy to zrobiła. Na to, żeby była w takim stanie pracowałeś/-aś całe życie, poza pechowcami, którzy mają problem z wątrobą w wyniku leczenia niektórymi lekami, autoimmunizacją Ile czasu zajmie regeneracja? Nie wiem. To zależy od Twojego wieku, tego dlaczego jest taki a nie inny stan, od ilości wypitego w całym życiu alkoholu, leków, które zażywałeś, ilości płynów, diety i miliona innych czynników. Jedno wiem na pewno, czas regeneracji zależy od Twojej systematyczności i konsekwencji, a także odpowiedniej diagnostyki. A jeśli masz wątpliwości co do diety, jakie „wspomagacze” wybrać z przyjemnością zapraszam Cię na konsultację.

Tagi: , ,