Genetyczna diagnostyka celiakii – komu szkodzi gluten HLA DQ2 i HLA DQ8

Genetyczna diagnostyka celiakii dietetykwkrakowie.pl

Genetyczna diagnostyka celiakii – komu szkodzi gluten HLA DQ2 i HLA DQ8

Jeśli planujesz jakąkolwiek eliminację glutenu zrób najpierw porządną diagnostykę. Jest to ważne zwłaszcza u pacjentów z Hashimoto, gdzie ze wszystkich portali zalewają Was informacje o eliminacji glutenu. Diagnostyka u pacjenta, który coś eliminuje jest trudna, mało skuteczna, pacjent sam sobie robi krzywdę, bo co w przypadku gdy przy jednej chorobie autoimmunologicznej rozwinęła się druga – celiakia? Na tyle skąpoobjawowa, że nie daje charakterystycznych objawów, ale już miesza w Twoim organizmie. W przypadku celiakii obowiązuje 100 % dieta bezglutenowa do końca życia, nie może być sytuacji że nie jesz glutenu od poniedziałku do piątku, a w niedzielę jesz pierogi (z pszenicy).

Badanie genetyczne w kierunku celiakii - jedno na całe życie
Badanie genetyczne w kierunku celiakii – jedno na całe życie

Badanie genetyczne HLA DQ2 i HLA DQ8 powinien zbadać sobie według mnie każdy. Celiakia występuje u osób z predyspozycją genetyczną i może ujawnić się NA KAŻDYM etapie życia (za ujawnienie choroby odpowiadają czynniki środowiskowe np. infekcja, nieprawidłowe żywienie niemowląt, uraz, ciąża, leczenie np. antybiotykami lub sterydami, stres); może to stać się u 8-letniego dziecka jak i u 67- letniej seniorki.

Obraz pacjenta, który dalej niestety króluje w świecie medycyny czyli wychudzona osoba z wzdętym jak balon brzuchem i biegunką to tylko mały procent, pozostałą grupa ma bardzo nietypowe objawy np. niepłodność idiopatyczna, anemia, nadwaga!, okresowe mniejsze lub większe problemy gastryczne.

Badanie genetyczne polega na pobraniu wymazu z wnętrza policzka, koszt badania to 360 zł i pewny sposób wyklucza celiakię. Badanie możesz zrobić w moim Gabinecie, powinny je zrobić również zrobić osoby, u których w rodzinie diagnozowano celiakię np. mama ma celiakię, bada swoje dzieci, czy czasem nie obdarowała ich niekorzystnymi genami, albo u jednej z sióstr zdiagnozowano celiakię bada się druga siostra i rodzice.

W co 8 rodzinie ktoś może być chory na celiakię, do 15 % wzrasta ryzyko na chorobę u krewnych pierwszego stopnia i do 30 % wzrasta prawdopodobieństwo w przypadku obecności HLA-DQ2 i/lub HLA-DQ8; w przypadku zachorowania na celiakię jednego z bliźniąt jednojajowych prawdopodobieństwo zachorowania drugiego rośnie do 75%!

TYPOWE OBJAWY CELIAKII
niski wzrost i masa ciała
opóźnienie rozwoju psychoruchowego
przewlekłe biegunki i/lub obfite stolce tłuszczowe
bóle brzucha, wzdęcia i powiększenie obwodu brzucha, wymioty, brak apetytu
osłabienie siły mięśniowej, częste infekcje

NIETYPOWE OBJAWY – najczęściej taki pacjent traktowany jest jako hipochondryk, ponieważ większość wyników badań wychodzi dobrze…
zmiana usposobienia (nadpobudliwość lub męczliwość i apatia), zmęczenie, depresja, ADHD
osteopenia i osteoporoza
zespół jelita drażliwego (IBS)
niedorozwój szkliwa zębowego, próchnica zębów
afty, zapalenie kącików ust, zapalenie języka
opryszczkowe zapalenie skóry
zatrzymanie miesiączkowania
poronienia, niepłodność
zaburzenia neurologiczne: padaczka, ataksja, drgawki, bóle głowy
bóle mięśni, niewyjaśnione bóle stawów
nietolerancja laktozy, cukrzyca typu 1

W BADANIACH POMOCNICZYCH
anemia z niedoboru żelaza i kwasu foliowego, niedobór białka w surowicy
zwiększona aktywność aminotransferaz

CHOROBY TOWARZYSZĄCE
RZS reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca, niedoczynność tarczycy
nieswoiste zapalenie jelit, chłoniaki nieziarnicze
autoimmunologiczne zapalenie wątroby, Hashimoto i inne schorzenia autoimmunologiczne

(przy wypisywaniu objawów skorzystałam z ulotki Euroimmun DNA ponieważ dobrze oddaje tak naprawdę szerokie spektrum zwłaszcza nietypowych objawów)

Ważną informacją jest to, że badanie genetyczne robisz raz w życiu, wynik (mocno uczulam na to) należy skonsultować (wujek Google nie jest dobrym konsultantem :). A ja Was zapraszam do rzetelnej diagnostyki tel.661 991 666, mój Gabinet dostał wyróżnienie „Dietetyk przyjazny chorym na celiakię”, także traficie w dobre ręce.

Poczytaj więcej o celiakii